. . . שיטה, מרכז התוכנה לעסקים - נדבקתי... מה עושים עכשיו ?
דף הבית >> מאמרים >> גיבוי בענן Cloud Backup >> נדבקתי... מה עושים עכשיו ?

המחשב שלי נדבק בוירוס...
מה עושים עכשיו ?

הבעיה העיקרית בעולם הוירוסים - היא שאין אחידות בדרך שהם תוקפים.
יש וירוסים שמשפיעים על מערכת ההפעלה. 
יש וירוסים שמוחקים או משפיעים על קבצי המידע -  וורד, אקסל, וידאו, תמונות וכדו'.
יש וירוסים שנועלים את הקבצים שלכם (Cryptolocker, קריפטולוקר).

המאמר הבא מתייחס לשחזור מידע והתמודדות עם וירוס שמשפיע על קבצי מידע
קבצי תוכנות אופיס, קבצי פרויקטים, קבצי עיצוב, תמונות, עריכת וידאו, מסדי נתונים, סרטוני וידאו, ועוד.
שחזור של קבצי מערכת הפעלה ותוכנות שונות צריך להתבצע ע"י טכנאי מחשבים, כי אצלנו לא מגבים קבצי מערכת בענן.
כשאתם מזהים שהמחשב נדבק בוירוס, יש לעשות מיידית את הפעולות הבאות:
  1. כבו את תוכנת הגיבוי Livedrive מיידית.
     
  2. נתקו את המחשב מרשת האינטרנט מיידית.
    (אם אינכם יודעים איך - נתקו את כבל הרשת מאחורי המחשב, או כבו את הWifi של המחשב).
פעולות אלה ימנעו טעינה של קבצים פגומים לגיבוי בענן.


כיצד לשחזר מידע שהיה נגוע בוירוס ?
  1. יש לנקות את המחשב מהוירוס.
     
  2. יש להתקין על המחשב אנטי וירוס עדכני.
    ההמלצה שלי - לרכוש אנטי וירוס ולא להסתפק בגרסאות החינמיות שמסתובבות.
    הן לא נותנות מענה לכל האיומים שיש ברשת.

לאחר שיש לכם מחשב נקי מוירוס, עם התקנת אנטי וירוס פעילה ועדכנית - יש לעשות את הפעולה הבאה:

1. התקינו את אפליקצית Livedrive
    הכנסו לפורטל שלכם בכתובת www.livedirve.com
    הקליקו על Login
    הכניסו את שם המשתמש שלכם (האימייל שאיתו נרשמתם לשירות) + הסיסמא.
    הכנסו לעמוד Download
    הורידו את האפליקציה, ופעלו לפי ההנחיות צעד אחר צעד עד לסיום ההתקנה בהצלחה.

לא ידועה לי הסיסמא, מה לעשות ?
אם לא עדכנתם את הסיסמא מאז יצירת החשבון, היא נמצאת במייל שלכם.
תחפשו את המייל שבו קיבלתם את הפרטים על החשבון שלכם. הסיסמא תהיה שם.
אם לא הצלחתם למצוא את המייל, תוכלו לבצע שחזור סיסמא ע"י הקלקה על ה-Forget password 
במסך של ה-Login באתר של Livedrive. 

בסיום השלב הזה - אפליקציית Livedrive מופעלת ותקינה על המחשב שלכם.


2. הפעילו את תוכנת ה-Restore - שחזור הקבצים
    תוכלו להבחין, עם השלמת ההתקנה, שישנו איקון של Livedrive  בשורת המשימות.
    עם ההקלקה על האיקון הזה - נפתח תפריט שבו תהיה אפשרות Retore Backups.

    הקליקו על אפשרות Restore Backups

    עם ההקלקה על אפשרות זו - יפתח ממשק שבו תראו את המחשבים שלכם בגיבוי.
    עליכם יהיה לבחור את המחשב שממנו תרצו לשחזר את המידע.

    לאחר בחירת המחשב, תראו את כל הספריות ואת המידע לשחזור.

    כדי לשחזר את המידע, תעמדו על הספריה המבוקשת עם העכבר, והקליקו קליק ימני על הספריה.
    תוכלו לראות אפשרות של Restore.
    הקליקו על אפשרות זו.
    הצעד הבא יהיה בחירה לאיזה מקום לשחזר את הספריה.
    אם המחשב "נקי" ועדיין אין עליו קבצים, תוכלו לאפשר
    לאפליקציה לשחזר את הקבצים לנתיב המקורי שלהם. 
    אם יש לכם תיקיות עם פרויקטים ותלות של פרויקט בהרבה קבצים,
    שחזור לנתיב המקורי של הקובץ יקל עליכם בהמשך העבודה.
 
חשוב ! אם נדבקתם בוירוס שפוגע בקבצים ומשנה את השמות שלהם - יתכן שהגיבוי בענן יציג את שמות הקבצים הפגומים. 
מבחינת הגיבוי, הקבצים התקינים, הוסרו מהמחשב שלכם. לכן הם יהיו בסטטוס של "מחוקים" (אל דאגה, הם שמורים).
כדי לשחזר אותם בהצלחה, עליכם יהיה להציג את הקבצים "המחוקים" שבגיבוי.

מבצעים זאת כך: 
בממשק השחזור יש אפשרות של Default View.
עליכם להקליק על אפשרות זו, ולבחור את השורה של Show Deleted Files.
עם בחירה זו - תוכלו לראות את הקבצים שהוירוס "מחק" ובמקומם שם את הקבצים שלו.
הקבצים שהינם מחוקים - הם הקבצים שלכם, התקינים.

לאחר השלמת פעולת ה-Restore - הקבצים שלכם מוכנים לעבודה.


טיפ חשוב לחזרה מהירה לעבודה סדירה: 

משך הורדת הקבצים ושחזור המידע מהענן יכול לקחת זמן רב.
אם אתם רוצים לחזור ל"כשירות מבצעית", כלומר - לחזור לעבודה כמה שיותר מהר, יש לפעול כך:
  1. שחזרו קודם כל את הקבצים שבעבודה מיידית. פרויקטים פעילים, מסמכים בעריכה, קבצי ניהול פיננסי, קבצי אאוטלוק וכדו'. 
     
  2. אם צריך את כל הספריה, שחזרו את כולה.
    למשל: אם יש לכם פרויקט בעבודה, בשם Website11, והוא נמצא תחת ספריית documets/projects/ שחזרו את הספריה של הפרויקט לפני שחזור של הספריות מעליו.
    שחזור של כל ספרית Documents עשוי לקחת המון זמן, אולם שחזור של D:/Documents/Projects/Website11/  יאפשר לכם מיד לחזור לעבוד עם הקבצים שיש ב-Website11 בלי להמתין לשאר הקבצים.
     
  3. לאחר השחזור של הספריות החשובות והקריטיות להמשך העבודה, שחזרו את שאר הקבצים, ותנו למחשב לעבוד ולשחזר ללא הפרעה. 
    בטלו את אפשרות ה-sleep, ואל תכבו בעצמכם את המחשב עד להשלמת הפעולה.

בסיום השלב הזה - תוכלו להמשיך לעבוד על קבצי המידע שלכם, בדיוק מאותה נקודה שבה הפסקתם. (בהנחה שהגיבוי שלכם עבד עד לנקודת הכשל).



מה קורה אם בכל זאת קבצים נגועים בוירוס עלו לגיבוי בענן ?

אם אתם יודעים לזהות את הקבצים האלה ואת הסוג שלהם - תודיעו לנו.
אנחנו נפעל כדי למחוק אותם ישירות מהגיבוי בענן.
שימו לב - אנחנו יכולים לפעול כדי למחוק קבצים לפי סיומת הקובץ, ולא לפי שמות הקבצים עצמם. כלומר - אם הקובץ הנגוע בוירוס הוא עם סיומת שבה יש לכם גם קבצים בעלי ערך, יהיה עליכם לעשות הורדה סלקטיבית למידע, ולא תרצו למחוק את כל הקבצים עם סיומת זו.

אם אינכם יודעים לזהות את הוירוס, חשוב לשחזר את המידע רק לאחר שיש לכם התקנה של אנטי וירוס מעודכן, בהרבה מקרים היא כבר תזהה את הוירוס ותנקה אותו.
כדאי להתייעץ עם טכנאי מחשבים או מישהו שמוסמך לנושא.


פעולת מניעה לעתיד:

הקבצים שאנחנו מכירים היום, שמזוהים עם וירוס הקריפטולוקר, מכילים את הסיומת "abc."
אנחנו ממליצים כבר היום להגדיר את הסיומת הזו, כסוג קובץ שלא מטעינים לענן

כך עושים זאת:
  1. קליק על האיקון של הגיבוי בענן בשורת המשימות.
  2. Manage Backups
  3. לבחור את האפשרות Settings
  4. בחלק של Exceptions הקליקו Add (להוספת Exception חדש) 
  5. תוסיפו את הסיומת abc.  - (נקודה + abc)
  6. הקלידו תיאור שיסביר מדוע אתם מונעים ממנו לעלות - Virus infected file.
אם ידועים לכם קבצים עם סיומות מיוחדות שמייצגות וירוסים - מוזמנים לשלוח אלינו ונבדוק את הנושא.
המאמר הזה נכתב לאור ניסיון שלנו ושל לקוחותינו. 
הוא נכון ועדכני לתאריך כתיבתו - 09-2015.

תעבירו את המאמר הזה לחברים שלכם, הם יודו לכם.
הוא חשוב וישים גם למי שאין לו גיבוי בענן של שיטה.


אם המאמר עזר לכם - השאירו הערה למטה. 
נשמח לשמוע שעזרנו במשהו :-)

אם יש לכם שאלות - מוזמנים להשאיר את שאלתכם בתגובות מטה,
בצירוף המייל שלכם, ונענה בשמחה.


 
אם עוד אין לכם גיבוי בענן...
הצטרפו עוד היום ותיצרו לעצמכם שקט נפשי
עם תיבת גיבוי בענן לחודש בחינם >> בקישור הזה >>
כדי שתוכלו להגן על החוויות, התמונות והמידע שלכם